Att studera och njuta av naturen etablerades tidigt i Japan. Redan under Heian-perioden (794-1185) finns många poem med blommor omnämnda. Med budismen anlände traditionen att offra blommor vid altaret. I Indien, där busismen härstammar ifrån, offras gärna en lotusblomma. Men när budismen kom till Japan tog de traditionen till sig på sitt vis. I Japan där årstidsväxlingarna är omvälvande med vårblomning, högsommar, höstfärger och kala vinterlanskap, kom ”offren” att återspegla årstidernas växlingar.
Under lång tid hade blomsterarrangemangen ingen direkt mening utan var mest en budistisk ceremoni, inget annat. Med tiden kom en central altarplats att hålla en stor kvist från tall eller cryptomeria, omgiven av tre eller fem sässongsblommor. Detta arrangeman kallades shin-no-hana eller ”centralt blomsterarrangemang. Bilder från 1300-talet visar på de första försöken att återge naturliga miljöer. Före detta var det symetrin som dominerade. Man hade nu någon barrväxt i mitten som bakgrund, plommon eller körsbär lite framför (på båda sidor) och längst fram (ytterst) små blommor som förgrund.
Från 1200-talet har många av de budistiska ceremonierna namn som kommer av blommor och naturliga föropp som; ”lotus sutran” eller ”rullen med betande djur och människor”.
Tokonoma – alcove for meditation
Under 1300-talet kom de första föregångarna till tokonoman, den lilla alkoven som idag är vanlig i japanska hem. En plats i hemmet där privatpersoner har sitt eget ”altare” för budistisk kontemplation. På bilder från denna tid finns avbildat vaser med blommor och kvistar. Arrangemang som genom tiderna förädlats och blivit ”enklare” eller snarare färre objekt med mer eftertanke” och mer elegant i sin utformning).
Mitsu-gusoku – three sacred things.
Modern forskning pekar på kombinationen av tre ceremoniella objekt, (kallad mitsu-gusoku) bestående av ett ljus i en hållre, en doftgivare eller rökelsehållare och blommor i en vas. Dessa blommor, eller tatebana/tatehana (”stående blommor”) kan vara föregångaren till dagens ikebana. Denna blomkonstform som har rent japanska rötter, till skillnad från det enklare offret av blommor från den budistiska tron.
This post is also available in: Svenska (Swedish)